Monday, July 18, 2011

Taqarrub Kepada Allah

Monday, July 18, 2011
Tulisan ini dipetik daripada Blog A. UBAIDILLAH ALIAS
Mudah-mudahan menjadi panduan...

Setiap masalah berlaku dengan izin Allah. Kesilapan kita dan kesusahan kita, semuanya Allah ketahui. Pernahkah kita mengambil sikap berdoa apabila ditimpa masalah. Pernahkah kita ambil sikap bersabar dan bersolat apabila masalah muncul? Atau kita terlebih dahulu bergegas mencari manusia dan makhluk tuhan, sedangkan kita langsung tidak meminta kepada Allah selaku pencipta kita?

Allah SWT berfirman :

“Mohonlah pertolongan dengan bersabar dan bersolat” (Surah al-Baqarah : Ayat 40).

Hampir majoriti remaja islam tidak menjadikan ayat ini sebagai panduan. Sedangkan ayat ini sangat penting untuk dijadikan teras dalam kehidupan sesiapapun sama ada remaja ataupun dewasa. Malangnya ramai orang islam, tidak menjadikan al-Quran sebagai panduan hidup. Sebab itu, apabila masalah muncul maka mereka akan terlebih dahulu berkongsi perasaan dengan yang bukan mahram. Mereka minta pertolongan dengan makhluk, mereka fikir makhluk itu yang menyelesaikan masalah mereka. Mereka lupa bahawa Allah yang berkuasa atas segala-galanya. Akibatnya, masalah tidak selesai, dosa pula bertambah. Lambat-laun, timbul pula masalah baru. Astaghfirullah.

Sepatutnya, apabila kita ditimpa ujian dan masalah. Kita semakin menjaga solat dan memperbanyakkan ibadat sunat serta doa. Kita sedaya upaya menjauhi dosa-dosa kecil, apatah lagi dosa besar. Kerana dosa itu akan menjerumuskan kita ke dalam kepayahan. Yakinlah Syaitan akan merugikan kita. Hanya Allah akan memberi kemenangan kepada kita. Firman Allah :

“Syaitan cuba menakutkan kamu dengan kefaqiran, dan menyuruh kamu berbuat kekejian, padahal Allah menjanjikan kepadamu maghfirah-Nya, dan kurnianya. Wallahu wasi'un aliim (dan Allah Maha Luas Karunia-Nya, Maha Mengetahui).’ (Surah al-Baqarah : Ayat 269).

Semoga Allah mengampuni kesilapan kita. 



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails