Thursday, June 9, 2011

Matawang Zimbabwe Satu Contoh Kelemahan Wang Kertas Berbanding Dinar Emas

Thursday, June 9, 2011
Percaya atau tidak, 3 biji telur kini berharga $100 Billion. Satu perkara yang mungkin mustahil di Negara ini sekarang. Namun ianya telah pun berlaku di Negara Zimbabwe.

Perkara yang pasti berlaku iaitu kejatuhan nilai wang kertas. Hanya masanya belum tiba di Negara kita Malaysia. Tanyalah pada diri anda apa beza nilai RM1 ketika di zaman anda masih kanak-kanak berbanding nilai RM1 yang sama pada hari ini? Anda tahu jawapannya bukan?

Kembali ke Zimbabwe. Tindakan mencetak wang kertas secara berleluasa oleh kerajaan Zimbabwe menyebabkan matawang Negara mereka mengalami kejatuhan nilai yang teruk. Satu keping wang kertas bernilai $1 Trillion bukanlah satu yang luarbiasa atau pun satu jumlah yang besar di Negara tersebut. Inilah kelemahan wang kertas dimana ia boleh dimanipulasi oleh golongan yang tidak bertanggungjawab sehingga ianya menjadi tidak bernilai.

Terbukti benarlah sabda Rasulullah dalam hadis baginda :

Abu Bakar Ibn Abi Maryam menceritakan bahawa beliau mendengar RASULULLAH S.A.W. telah bersabda: Akan tiba suatu zaman dimana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia kecuali EMAS(dinar) dan PERAK(dirham). - diriwayatkan oleh Imam Ahmad Ibnu Hanbal..”

Bagi yang belum sedar, percayalah. Ini bukan cobaan ini memang betul-betul. Kepada yang sudah sedar tu, mulakanlah tindakan anda untuk mengubah dunia dengan kembali kepada matawang Syariah iaitu Dinar dan Dirham.

Tidak sukar untuk mendapatkan Dinar dan Dirham di Negara kita sekarang kerana Kerajaan Kelantan telah pun mengeluarkan Dinar dan Dirham. Anda juga boleh mendapatkan Dinar yang dikeluarkan oleh Public Gold.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails