Saturday, October 30, 2010

Gendang Serunai Irama Silat - Warisan Seni Budaya Kelantan

Saturday, October 30, 2010



Agak seriau bulu roma dengar alunan serunai dan gendang silat dalam video ni. skali skala saje nak dengar muzik2 mcm ni. Klu kt klate ni orang main gendang serunai atau "main teri" sebagai salah satu cara berubat orang sakit. Zaman sekarang pun masih ada lagi golongan orang tua-tua yang mengamalkannya. 

Sesetengahnya memang percaya dengan cara perubatan sedemikian dan yakin penyakit mereka akan sembuh apabila melakukan rawatan sedemikian. Sesetengahnya pula menganggap ia satu ikhtiar perubatan apabila sesuatu penyakit tidak dapat disembuhkan dengan cara rawatan perubatan biasa.

Secara logik mana mungkin seseorang itu akan sembuh setelah hanya bersilat dengan diiringi gendang serunai dan bacaan 'mentera2' tertentu. Jangan sampai kita menjadi taksub terhadap unsur-unsur lain selain daripada Allah S.W.T. sehingga terjerumus kepada syirik..nauzubillahi min zaalik...

Pun begitu irama silat ni merupakan satu warisan budaya yang amat berharga dan patut dijaga. Selagi mana ia tidak dicampur aduk dengan unsur-unsur tahyul dan syirik, ianya tidaklah menjadi satu kesalahan.



1 comments:

ffataah said...

video ni sekadar hiasan shj, xde kena mengena ngn main peteri yg aku ckp tu..klu ada mgkin scara kebetulan je sbb tajuk dia "irama silat"...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails