Saturday, September 25, 2010

Pesanan Imam Al-Ghazali Kepada Anak Muridnya Tentang Kehidupan Di Dunia....Renung-Renungkanlah

Saturday, September 25, 2010



Dulu pernah mengikuti satu kuliah dimana penyampainya seorang ustaz telah menceritakan tentang pesanan seorang Imam terkenal iaitu Imam al-Ghazali kepada anak muridnya dan amat berguna kepada kita umat Islam. Masa tu xde bawak ape2 tuk catit n lepas tu tak ingat dah. Tadi masa duk google2 terjumpa la balik pesanan-pesanan tersebut seperti di bawah. Jom baca, hayati dan amalkan..Inshaallah.. 

Persoalan dan Pesanan Imam al-Ghazali kepada anak muridnya tentang kehidupan di dunia :
  1. Apakah yg paling dekat dgn kita di dunia ini?Anak muridnya menjawab “Org tua, guru, sahabat, kaum kerabat”.Imam al-Ghazali menjawab “Semua itu benar tetapi paling hampir dengan kita adalah ‘mati’. Allah s.w.t. berjanji setiap benda bernyawa pasti akan mati..
  2. Apakah yg paling jauh dengan kita di dunia ini? Anak muridnya menjawab “Negara China,bulan, matahari, bintang..Imam al-Ghazali menjawab “Semua itu benar tetapi paling jauh dengan kita adalah ‘masa lalu’ walau apapun keadaan kita, kenderaan kita, kita x boleh kembali ke masa lalu..Oleh itu kita harus menjaga hari ini dan hari2 yg akan dtg dengan amalan yg diwajibkan oleh agama Islam.
  3. Apakah yg paling besar di dunia ini? Anak muridnya menjawab “Gunung-ganang, bumi dan matahari”..Jawab Imam al -Ghazali “Semua itu benar tetapi paling besar adalah “nafsu”.Berhati2 lah dengan nafsu.Dengan nafsulah kita boleh terjerumus ke dalam neraka..
  4. Apakah yg paling berat di dunia? Muridnya menjawab ” Baja, besi, gajah”. Semua itu benar tetapi paling berat adalah “memegang amanah”.Ketika Allah s.w.t bertanya kepada makhluk ciptaanNya untuk menjadi khalifah, Gunung-ganang yang besar hancur lebur kerana tidak mampu tetapi manusia dengan sombong menyahut pertanyaan Allah s.w.t itu untuk menjadi khalifah di bumi ini sehingga ramai di kalangan manusia masuk ke dalam neraka kerana tidak memegang amanah meraka sendiri..
  5. Apakah yg paling ringan di dunia ini?Mereka menjawab “Kapas, debu, angin, daun”. Semua itu juga benar tapi paling ramai adalah “meninggalkan solat”. Solat adalah perkara pertama yg akan di hisab sebelum amalan2 lain di akhirat kelak. Tiada gunanya kalau kita membuat amalan baik yg lain tetapi meninggalkan solat.
  6. Apakah yg paling tajam di dunia ini? Muridnya dengan serentak menjawab “Pedang!”Jawab Imam al-Ghazali “Semua itu benar tetapi paling tajam adalah “lidah manusia”. Melalui lidah manusia boleh menyakitkan saudaranya sendiri, memberi pandangan masyarakat menghancurkan negara. Fitnah itu lebih berat dari membunuh..



      0 comments:

      Post a Comment

      Related Posts with Thumbnails