Thursday, September 16, 2010

Mari Tengok Kerbau...

Thursday, September 16, 2010



Haa..kali ni nak kongsi plak pasal kerbau. Hari Raya yang keempat lepas ada majlis kenduri di rumah sepupu. Anak dia kawin, kiranya jadi anak sepupu la dengan aku kot..tak pandai sangat pasal susur galur ni, orang kelate cakap 'titeh'.

Tugasnya biasa la kalau ada kenduri macam ni kitorang dijemput siang daging secara gotong royong. Dekat kampung memang macam ni, nak jumpa catering jarang sekali. So, pagi-pagi lagi kitorang pergi memenuhi jemputan ni. Lembu sebanyak dua ekor telah pun tumbang untuk dijadikan hidangan kepada tetamu-tetamu yang akan datang..Eh! mana cite kerbau nyer...

Sebenarnya sepupu ni memang sorang tokey lembu kerbau. Nak dapatkan daging untuk kenduri tak jadi masalah diorang ambik je lembu-lembu yang ada beratus-ratus ekor dekat kandang tu. Bisness diorang telah berkembang dengan baik dua tiga tahun kebelakangan ni.

Lepas siang daging tadi sempat la gi melawat kandang lembu kerbau yang berada tidak jauh dari belakang rumah dia. Kandang ni kecik je berbanding satu lagi yang ada dekat Tok Deh tapi ada jugak dalam 30 ekor kot kerbau kat dalamnya.

Ok ni dia gambar kerbau-kerbaunya...
Kerbau Oh Kerbau Kenapa Engkau Kurus?
Comel jugak kerbau yer sekali tengok..
Haiwan ni sebenarnya binatang ternakan yang aku paling takut..tengok tanduknya!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails