Thursday, September 16, 2010

Doa Istikharah

Thursday, September 16, 2010


Maksudnya :

"Ya Allah, aku mohon pemilihanmu menerusi pengentahuanmu dan aku mohon ketentuanmu dengan kekuasaanmu, dan aku pohon kepadamu sebahagian daripada limpah kurniamu yang sangat besar. Sesungguhnya engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa. Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya engkau amat mengetahui segala yang ghaib.

Ya Allah, sekiranya engkau mengetahui bahawa perkara ini......(sebutkan hajat disini)......adalah baik bagiku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku serta natijah pada urusanku, kini dan  akan datang, maka tetapkanlah ia bagiku dan permudahkanlah ia untukku, dan berkatilah aku padanya.

Dan sekiranya engkau mengetahui perkara ini.....(sebutkan hajat disini).....membawa keburukan kepadaku, dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku serta natijah pada urusanku, kini dan  akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian redhakanlah aku dengannya".

ffataah : Ketika kita buntu dalam membuat apa-apa keputusan, ambillah wuduk dan lakukan solat sunat istikharah 2 rakaat. Sesudah itu bacalah doa di atas, nescaya Allah akan tunjukkan apa yang terbaik untuk kita. Dan yakinlah apa yang ditunjukkan oleh Allah itu sememangnya yang terbaik yang telah diaturkannya untuk kita.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails