Wednesday, August 25, 2010

Ketupat : Juadah Wajib Aidilfitri

Wednesday, August 25, 2010
Setiap kali tiba musim perayaan atau Hari Raya Aidilfitri, akan lahirlah pelbagai juadah yang menjadi menu-menu kebiasaan pada Hari Raya seperti lemang, ketupat, rendang dan sebagainya.

Juadah-juadah seperti ini begitu sinonim pada setiap kali Hari Raya aidilfitri dan cukup mengujakan tatkala menyediakannya walaupun sebenarnya ia juga terdapat pada bulan-bulan yang lain seperti lemang yang mudah didapati walaupun bukan di musim perayaan.

Paling menarik minat saya adalah ketupat yang diperbuat daripada daun kelapa. Telah menjadi kewajipan keluarga kami setiap kali tiba musim perayaan Aidilfitri, menyediakan ketupat daun kelapa sebagai hidangan pada Hari Raya.

Kebiasaannya 2 hari sebelum Hari Raya kami telah mula menyediakan perkara-perkara yang patut bagi membuat ketupat daun kelapa. Penyediaan bermula dengan mendapatkan daun kelapa yang sesuai untuk dijadikan sarang ketupat.


Daun kelapa yang dipilih perlulah daripada daun yang masih muda ataupun pucuk kelapa. Daun yang sudah tua atau kering tidak sesuai untuk membuat sarang ketupat kerana keras dan mudah rosak.

Kebanyakan daripada kami adik beradik mempunyai kemahiran menganyam ketupat. Jadi, kami semua saling membantu menyudahkan anyaman ketupat. Pada kebiasaannya kami menyediakan lebih kurang 30 – 40 biji ketupat, cukuplah untuk semua ahli keluarga dan untuk dihidangkan kepada tetamu-tetamu yang akan datang pada Hari Raya nanti.

Yang perempuan pula mulalah sibuk menyediakan rendang untuk dihidangkan bersama ketupat. Tidak sah kalau ketupat dihidangkan tanpa rendang ataupun paling tidak dimakan bersama sambal kelapa yang digoreng. Emm…sungguh menyelerakan.

Semoga Hari Raya kali ini kami dapat makan ketupat lagi......


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails